آرتروز ، علائم و روش های درمان آن

تیر ۲۷, ۱۳۹۷
شهریور ۲۰, ۱۳۹۷
آرتروز

آرتروز یا استئوآرترین نوعی بیماری مفصلی مزمن و پیشرونده است که به علت تخریب غضروف مفاصل رخ میدهد.

غضروف نوعی بافت مقاوم و با خاصیت انعطاف پذیری است که انتهای استخوان ها در محل مفاصل را می پوشاند.

تخریب و از بین رفتن غضروف سبب ساییده شدن استخوان ها برروی هم شده که می تواند عوارضی همچون درد ، التهاب و محدودیت حرکتی مفصل مبتلا را به همراه داشته باشد.

مفصل محلی است که دو استخوان در کنار هم قرار میگیرند. و غضروف سبب می شود تا استخوان براحتی برروی هم حرکت کنند.

غضروف ها همچنین شوک هایی که به مفصل وارد می شود را جذب کرده و از مفصل در برابر آسیب ها محافظت می کند.

مفاصل دست ، پا ، زانو ، ستون فقرات و ران بیش از سایر مفاصل بدن درگیر این بیماری می شوند.

آرتروز عارضه ای مرتبط با سن است و شیوع آن در افراد سالمند بیش از سایر افراد است.

پزشک پس از گرفتن شرح حال بیمار و معاینه فیزیکی از روش های تصویربرداری مانند رادیوگرافی و سی تی اسکن برای تشخیص دقیق بیماری ، شدت و عامل ایجاد  کننده آن بهره می برد.

علائم آرتروز

• درد مفصل که با فعالیت تشدید شده و یا استراحت کاهش می یابد.
  • خشکی و سفتی مفصل
  • کاهش انعطاف پذیری مفصل
  • کاهش دامنه حرکتی مفصل
  • تشدید خشکی پس از مدتی بی حرکتی بخصوص در ابتدای روز التهاب و تورم مفصل درگیر
  • شنیده شدن صدا هنگام حرکت دادن مفصل مبتلا
  • لنگیدن حین راه رفتن در مواردی که آرتروز در مفاصل اندام های تحتانی رخ داده است.
  • تغییر شکل مفصل ، کاهش فاصله مفصلی ، ایجاد خار های استخوانی و اختلال در عملکرد طبیعی مفصل نیز از عوارضی هستند که آرتروز ایجاد می کند.

علت آرتروز

تاکنون علت اصلی بروز آرتروز مشخص نشده اما آنچه که محققان در آن اتفاق نظر دارند عواملی هستند که ریسک ابتلا به آرتروز را افزایش می دهند که برخی از آن ها عبارتند از :

• افزایش سن
  • اضافه وزن
  • کارهای تکراری مفصل ماننند خم و راست کردن
  • وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل بطور مکرر
  • سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های مفصلی
  • جنسیت (این بیماری در بین خانم ها شایع تر است)

درمان آرتروز

این بیماری درمان قطعی ندارد و هدف از درمان آرتروز کنترل علائم و جلوگیری از پیشرفت بیماری برای کمک به بیمار در کاهش مشکلات و عوارض بیماری است.

استراحت دادن به مفصل مبتلا برای کاهش فشاری که به آن وارد می شود می تواند به فروکش کردن علائم کمک کند.
البته باید به این نکته توجه داشت که فعالیت بیمار نباید به صفر برسد چراکه کم تحرکی سبب تشدید بیماری و ایجاد مشکلات بیشتر برای فرد می شود.

گرم کردن مفصل با استفاده از کمپرس گرم سبب افزایش جریان خون موضعی شده که علاوه بر تسکین درد می تواند به روند ترمیم آسیب موجود نیز کمک کند.

استفاده از وسایل کمکی مانند عصا و واکر در مواردی که اندام های تحتانی درگیر بیماری شده اند می تواند وضعیت حرکتی بیمار را بهبود بخشیده و با کاهش فشاری که به مفصل وارد می شود فرصت ترمیم و بهبودی را فراهم آورد.

مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند آسپیرین ، دیکلوفناک ، پیروکسیکام و ایبوپروفن با تجویز پزشک برای کاهش درد و التهاب موثر است.

در صورتی که بیمار با درد شدیدی روبروست که اختلال جدی در روند طبیعی فعالیت های وی ایجاد کرده می توان با تزریق کورتون به کاهش درد بیمار کمک کرد.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بهترین درمان غیر جراحی انواع آرتروز است که خوشبختانه در اغلب موارد با موفقیت همراه است.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی که توسط فیزیوتراپیست به بیمار آموزش داده می شود می تواند کمک زیادی به کاهش مشکلات بیمار از جمله درد ، محدودیت حرکتی و خشکی مفصل مبتلا کند.

فیزیوتراپیست در کنار تمرینات ورزشی از سایر مدالیته ها مانند لیزر پرتوان ، شاک ویو ، اولتراسوند و سوزن خشک برای درمان آرتروز و کاهش مشکلات بیمار استفاده می کند.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند به درمان آرتروز کمک کند عمل جراحی ضروری می باشد.

فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای کاهش عوارض جراحی و بازگشت هرچه سریع تر عملکرد مفصل به وضعیت نرمال ضروری است.

کلینیک فیزیوتراپی یکتا در اصفهان مرکز درمان انواع آسیب های ارتوپدی : ۰۳۱۳۶۲۹۳۳۴۵  –  ۰۹۱۰۳۵۹۲۸۹۶