مهر ۲۶, ۱۳۹۷

تنگی کانال نخاعی عارضه ای است که با کاهش فضای کانال نخاعی همراه است و منجر به وارد شدن فشار به ریشه های نخاعی در آن ناحیه می شود.

کانال نخاع فضایی در داخل ستون فقرات است که در داخل آن نخاع قرار گرفته است

تنگی کانال نخاعی یک وضعیت غیر طبیعی است که میتواند در هر قسمتی از کانال نخاعی اتفاق بیفتد اگرچه احتمال بروز آن در قسمت کمر بیشتر از سایر قسمت های ستون فقرات است.

کاهش این فضا موجب وارد شدن فشار روی نخاع در داخل کانال و بروز علائم بیماری می شود.

فیزیوتراپی بهترین درمان غیر جراحی تنگی کانال نخاعی است که در کلینیک فیزیوتراپی یکتا در اصفهان ارائه می شود.

کلینیک فیزیوتراپی یکتا مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی

علائم تنگی کانال نخاعی

• کمردرد
  • انتشار درد به اندام های تحتانی
  • گزگز کردن و مورمور شدن اندام های تحتانی
  • ضعف و بی حسی اندام های تحتانی
  • ناتوانی در راه رفتن به مدت طولانی
  • اختلال در کنترل مثانه و روده در موارد شدید

دلایل تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی مادرزادی

این افراد بطور مادرزادی دچار تنگی کانال نخاعی هستند که اغلب علائم خاصی ندارند ولی با کوچکترین آسیبی به گردن و ستون مهره ها علائم ظاهر میشود.

افزایش سن

افزایش سن تنگی را تشدید کرده و میتواند موجب بروز مشکلات بیشتری نیز گردد.

با افزایش سن استخوان هایی از حلقه استخوانی جسم مهره به دورن رشد کرده و سبب تنگ تر شدن فضای درونی آن میشوند.

دژنرسانس

دژنرسانس یا خراب شدن بافت شایعترین علت تنگی کانال نخاعی است.

این وضعیت به علت ضربات مکرر و فشارهایی که در طول عمر بتدریج به ستون مهره وارد شده و آن را فرسوده و تخریب میکند رخ میدهد.

دیسک بین مهره ای بتدریج آب خود را از دست داده و قدرت ارتجاعی آن کم شده، کوچک و کم ارتفاع شده و در نتیجه فاصله بین مهره ها کاهش میابد.

رباط های اطراف مهره نیز بتدریج ضخیم تر شده و با برآمده شدن به درون کانال رشد کرده و سبب تشدید تنگی میشوند.

ناپایداری ستون مهره ها

ضربات شدید به سر و گردن رباط های اطراف ستون مهره گردنی را کشیده و دچار پارگی میکند.

در نتیجه رباط های آسیب دیده نمی توانند مهره ها را به خوبی در کنار هم نگه دارند که این وضعیت موجب ناپایداری و حرکت مهره ها میشود.

بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی هم ممکن است رباط های اطراف ستون مهره گردنی را شل تر کرده و موجب ناپایداری مهره ها شوند.

حرکت نامناسب مهره ها و ناپایداری مهره ها می تواند موجب بروز اختلالاتی همچون تنگی کانال نخاعی شود.

هرنی دیسک

فتق دیسک بین مهره ای یا هرنی دیسک به دلیل پاره شدن حلقه اطراف دیسک و بیرون زدن قسمت ژلاتینی درونی آن در قسمت پشت رخ میدهد.

ضربات شدید به سرو گردن میتوانند در بروز این بیماری نقش داشته که موجب جابجایی دیسک به درون کانال نخاعی و تنگ شدن فضای آن و بروز علائم تنگی کانال می شود.

درمان تنگی کانال نخاعی

فیزیوتراپی و تمرین درمانی مهم ترین درمان غیر جراحی این عارضه است که در کلینیک فیزیوتراپی یکتا در اصفهان با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی انجام می گیرد.

استفاده از کمربند طبی نیز می تواند در کنترل علائم بیماری موثر باشد.

برای تسکین درد می توان از داروهای مسکن همچون ایبوپروفن و ناپروکسن استفاده کرد.

تزریق استروئید به داخل فضای اپیدورال نیز به بهبود شرایط بیماران مبتلا به تنگی کانال نخاعی کمک می کند.

در صورت عدم بهبودی با روش های ذکر شده جراحی ضروری خواهد بود.

برای مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی خوب در اصفهان و درمان تنگی کانال نخاعی می توانید به کلینیک فیزیوتراپی یکتا مراجعه بفرمایید.

تلفن های تماس : ۰۳۱۳۶۲۹۳۳۴۵ – ۰۹۱۰۳۵۹۲۸۹۶