شهریور ۲۰, ۱۳۹۷
آبان ۸, ۱۳۹۷

دررفتگی شانه یکی از آسیب های شایع مفصل شانه است که اغلب در افراد جوان و فعال رخ می دهد.

مفصل شانه تقریبا پر تحرک ترین مفصل بدن است و به همین دلیل ریسک آسیب پذیری آن نیز نسبت به سایر مفاصل بدن بیشتر است.

مفصل شانه می تواند در تمام جهات بچرخد و به همین دلیل احتمال دررفتگی آن نیز بالا است.

کپسول مفصلی و لیگامان ها و عضلات اطراف مفصل شانه، به پایداری سر استخوان بازو را در جایگاه اصلی خود در داخل حفره گلنوئید کمک می کنند.

پارگی این بافت ها و خروج سر استخوان بازو از حفره گلنوئید سبب دررفتگی مفصل شانه می شود.

دررفتگی شانه زمانی رخ می دهد که گوی استخوان قسمت بالایی بازو به دلیل وارد شدن نیروی شدیدی به آن به طور کامل از جای اصلی خود خارج شود.

دررفتگی شانه سبب درد شانه ، محدودیت حرکتی شانه و ناپایداری شانه می شود.

بافت هایی که در اطراف مفصل شانه وجود دارند وظیفه حفظ و کمک به پایداری مفصل شانه را بر عهده دارند.

استخوان‌ ها، رباط‌ ها، کپسول مفصلی و عضلات شانه همگی نقش مهمی در ثبات و پایداری مفصل شانه دارند.

وارد شدن ضربه شدید در طی حوادث ناگهانی و ورزشی از مهم دلایل دررفتگی شانه هستند که سبب ناپایداری شانه می شوند.

در صورتی که دررفتگی شانه بدرستی درمان نشود ممکن است بطور یکی وضعیت مزمن درآمده و سبب بروز درفتگی های مکرر شانه در فرد شود، به همین دلیل درمانی آن با روش های موثر مانند فیزیوتراپی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کلینیک فیزیوتراپی یکتا بهترین کلینیک فیزیوتراپی در اصفهان

علائم دررفتگی شانه

• درد شدید و ناگهانی هنگام بروز آسیب
  • بی حسی و ضعف شانه
  • کاهش قدرت بازو و دست
  • التهاب و کبودی  مفصل شانه
  • عدم توانایی در حرکت دادن شانه
  • تشدید درد با حرکت دادن شانه
  • ناپایداری مفصل شانه
  • وجود برجستگی در سر استخوان بازو
  • گرفتگی عضلات اطراف مفصل شانه
  • انتشار درد به اندام های فوقانی

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

• وارد شدن ضربه مستقیم به شانه در طی حوادث ناگهانی مانند ورزش های پربرخورد ، تصادفات رانندگی و …
  • کشیدگی بیش از حد شانه حین فعالیت های ورزشی و یا حوادث ناگهانی
  • ضعف لیگامان های شانه
  • پارگی کپسول مفصلی شانه
  • ناپایداری مفصل شانه
  • زمین خوردن با کف دست یا بر روی شانه

درمان دررفتگی شانه

استراحت دادن به شانه، اجتناب از حرکت دادن آن، جا انداختن و بی حرکت کردن شانه در مرحله اول ضروری است.

قرار دادن کمپرس سرد در محل دردناک می تواند به تسکین درد و التهاب ایجاد شده کمک کند.

استفاده از داروهای مسکن و ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ناپروکسن با تجویز پزشک در کاهش درد و التهاب موثر است.

در اغلب موارد درفتگی شانه با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی قابل درمان است.

فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی درمان اصلی این آسیب است که به تقویت مفصل شانه ، تسکین درد و عوارض ایجاد شده و ترمیم آسیب ایجاد شده کمک می کند.

فیزیوتراپیست از مدالیته های تخصصی فیزیوتراپی مانند منوال تراپی ، الکتروتراپی ، سوزن خشک و تمرین درمانی برای درمان دررفتگی شانه استفاده می کند.

تمرینات ورزشی که در کلینیک فیزیوتراپی به بیمار آموزش داده می شود موجب بهبود قدرت عضلات چرخاننده شانه، افزایش انعطاف‌ پذیری و افزایش دامنه حرکتی مفصل شانه می شود.

کلینیک فیزیوتراپی یکتا در اصفهان مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی خدمات تخصصی فیزیوتراپی را به مراجعه کنندگان عزیز ارائه می دهد.

تلفن های تماس : ۰۳۱۳۶۲۹۳۳۴۵  –  ۰۹۱۰۳۵۹۲۸۹۶