آرتروز
آرتروز ، علائم و روش های درمان آن
مرداد ۲۱, ۱۳۹۷
مهر ۲۶, ۱۳۹۷

سکته مغزی یک از شایع ترین اختلالات نورولوژی و پس از بیماری های قلبی و عروقی یک از رایج ترین دلایل مرگ و میر در سراسر جهان است.

انسداد یکی از عروق خون رسان به مغز و یا پارگی عروق مغزی و تجمع خون در قسمت هایی از مغز از مهم ترین دلایل بروز سکته مغزی هستند.

بی حسی و فلج اندام ها، اختلالات حرکتی، سرگیجه، سردرد و اختلال تکلم از مهم ترین علائم سکته مغزی هستند.

بسته به این که کدام قسمت از مغز آسیب دیده و شدت عارضه چه میزان است میزان علائم و عوارضی که به همراه دارد نیز متفاوت خواهد بود.

سکته مغزی یک وضعیت اورزانسی بوده و در صورت مشکوک شدن به بروز آن بیمار باید در کمترین زمان ممکن به مراکز درمانی ارجاع داده شود.

فیزیوتراپی سکته مغزی یکی از مهم ترین بخش های درمان سکته مغزی را شامل می شود که پس از طی فاز حاد بیماری و ثابت شدن وضعیت بیمار انجام می گیرد.

علائم سکته مغزی

• رژیم غذایی ناسالم و مصرف بیش از حد غذاهای آماده
  • فشار خون و کلسترول خون بالا و کنترل نشده

درمان سکته مغزی

بستری در بیمارستان و بررسی دقیق شرایط بیمار به عنوان اولین اقدام درمانی برای بیماران مبتلا انجام می گیرد.

هرچه درمان سریعتر آغاز شود، شانس موفقیت درمان و بهبودی بیمار افزایش می یابد.

در صورت مشخص شدن وجود لخته خون در سی تی اسکن مغز پزشک داروهایی همچون داروهای رقیق کننده خون را تجویز می کند.

پس از کنترل علائم بیمار و گذشتن از مرحله خاد بیماری برنامه توانبخشی بیماران مبتلا به سکته مغزی باید هرچه سریع تر آغاز شود تا عوارض ناشی از آسیب مغزی به حداقل برسد.

توانبخشی با فیزیوتراپی به منظور بهبودی و کاهش مشکلات حرکتی ایجاد شده برای بیمار از موثرترین راهکارهای درمانی است.

فیزیوتراپیست توصیه‌های مفید در ارتباط با نحوه صحیح حرکت و زمان مناسب شروع تمرینات ورزشی به بیمار می کند.

برنامه تمرینی فیزیوتراپی بر پایه تقویت عضلات و بازیابی توان از دست رفته عضلانی تنظیم می شود.

این تمرینات وضعیت حرکتی بیمار مبتلا را بهبود بخشیده و عوارض ناشی از سکته مغزی همچون ضعف و مشکلات حرکتی را به حداقل می رساند.

فیزیوتراپیست در کنار تمرین درمانی از سایر مدالیته های فیزیوتراپی همچون درمان دستی ، الکتروتراپی و بیوفیدبک تراپی برای درمان بیماران مبتلا و کاهش عوارض ایجاد شده استفاده می کند.

فیزیوتراپیست از تکنیک های درمان دستی برای کمک به بهبود دامنه حرکتی عضلات ضعیف شده استفاده می کند.

کاردرمانی و گفتاردرمانی نیز از راهکارهای توانبخشی هستند که به درمان عوارض ناشی از سکته مغزی کمک می کنند.

پیشگیری از سکته مغزی

• ورزش و فعالیت بدنی منظم (حتی داشتن یک پیاده روی ساده حداقل ۲۰ دقیقه در روز می تواند به پیشگیری از سکته مغزی کمک کند)
  • حفظ وزن در محدوده طبیعی و کاهش وزن در صورت وجود اضافه وزن
  • اصلاح سبک زندگی و افزایش فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی مناسب (مصرف یوه و سبزیجات تازه و به حداقل رساندن مواد غذایی ناسالم و فست فود)
  • اجتناب از کشیدن سیگار و استعمال سایر دخانیات
  • کنترل بیماری های زمینه ای مانند فشار خون ف دیابت و بیماری های قلبی

کلینیک فیزیوتراپی یکتا در اصفهان مجهز به پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی خدمات درمان و توانبخشی سکته مغزی را با بالاترین کیفیت ارائه می دهد.

تلفن های تماس : ۰۳۱۳۶۲۹۳۳۴۵ – ۰۹۱۰۳۵۹۲۸۹۶