فلج بل

آبان ۸, ۱۳۹۷
فلج بل

فلج بل یا فلج عصب صورت اختلالی شایع است که بر اعصاب و عضلات صورت تأثیر گذاشته و سبب افتادگی یا فلج نیمی از صورت می‌شود.

علائم این بیماری که بطور ناگهانی رخ می دهد در اثر وارد شدن آسیب به عصب صورت تحریک کننده عضلات صورت است بروز پیدا می کند.

این عصب عضلات بالا برنده ابرو، عضلات نزدیک چشم، عضلاتی که عامل لبخند زدن هستند و نیز عضلاتی که سبب باز و بسته شدن دهان بیمار می‌شوند را تحت کنترل خود دارد.

این عصب همچنین مسئولیت انتقال احساس از قسمت جلوی زبان، کنترل غده‌های عرق صورت و مجراهای اشک چشم را بر عهده دارد.

فلج بل سبب سستی و یا فلج شدن عضلات یک سمت صورت به طور موقت و ناگهانی می شود.

افرادی که به فلج بل دچار می شوند ممکن است در لبخند زدن یا بستن چشم ها با مشکل مواجه شوند.

علائم بیماری با درمان مناسب اغلب در طی چند فته تخفیف می یابد، اگرچه آثار آن در برخی مبتلایان تا سال ها باقی می ماند.

علائم فلج بل در اغلب موارد ۱ یا ۲ هفته پس از بیماری های ویروسی یا عفونی مانند سرماخوردگی و یا عفونت گوش یا چشم ظاهر می شود.

علائم فلج بل

• ضعف و سستی عضلات صورت
  • فلج شدن عضلات صورت
  • اختلال در بلع غذا و حتی نوشیدن آب و مایعات
  • احساس درد در چشم یا پشت چشم
  • کشیدگی عضلات صورت
  • افزایش حساسیت نسبت به صداها
  • افزایش ترشحات اشکی
  • افزایش ترشح بزاق و بیرون ریخته شدن آن از دهان
  • ناتوانی در حفظ بزاق در درهان
  • خشک شدن چشم ها
  • اختلال در احساس چشایی

علت فلج بل

فلج بل به دلیل التهاب و فشرده شدن عصب صورت (هفتم جمجمه) (عصب صورت) رخ می دهد اما چیزی که باعث این وضعیت می شود تاکنون مشخص نشده است.

اگرچه متخصصان برخی عوامل را سبب افزایش احتمال ابتلا به این عارضه موثر می دانند که عبارتند از:

• ویروس ها مانند ویروس هرپس سیمپلکس ، ویروس سارکوئیدوز ، ویروس ایدز ، ویروس هرپس زوستر و …
  • عفونت های باکتریایی
  • عفونت ریه
  • بارداری و سابقه خانوادگی و ژنتیکی

درمان فلج بل

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته هایی همچون الکترو تراپی، تمرین درمانی، بیوفیدبک، لیزر تراپی و تکنیک های منوال تراپی برای افزایش دامنه حرکتی عضلات، بهبود کنترل حرکات صورت، بهبود احساسات صورت، بهبود حرکات چشم و اختلالت گفتاری، غذا خوردن و بستن چشم‌ ها ضروری است.

با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی یکتا از پیشرفته ترین مراکز فیزیوتراپی در اصفهان می توانید از خدمات تخصصی فیزیوتراپی در اصفهان بهره مند شوید.

دارودرمانی

داروهای کورتونی برای کاهش التهاب و داروهای مسکن برای تسکین درد

داروهای ضد ویروسی یا ضد باکتریایی در مواردی که عوامل ویروسی یا باکتریایی در بروز بیمار نقش داشته باشند.

روان درمانی

این عارضه می تواند سبب بروز مشکلات روحی برای فرد شود و در این راستا مشاوره با روان شناس می تواند به کنترل این عوارض و بهبود شرایط روحی بیمار کمک کند.

درمان فلج بل – درمان فلج صورت – بهترین فیزیوتراپی اصفهان – فیزیوتراپی خوب در اصفهان – کلینیک فیزیوتراپی مجهز در اصفهان – فیزیوتراپی در اصفهان